ATENTIE! Este necesara PROGRAMAREA pentru antrenamentele care au loc de LUNI pana VINERI la ora 19.00 si la cele de SAMBATA, de la orele 11.00 si 12.00, din sala mica.

Cum sa incepi sa faci sport in mod eficient

Liveo 25

Multi oameni care vor sa inceapa sa se antreneze intr-o sala de sport au o multime de prejudecati despre ce inseamna asta. Pentru majoritatea, sportul facut in mod organizat inseamna chin, armata, efort intens. Si, de aceea, dau inapoi inca inainte de a incepe. Am vorbit cu Loredana Orza despre primii pasi in sala astfel incat sa continui sa vii fara sa ti se para un capat de tara.

De ce este important sa facem sport treptat?

Ca sa nu fie o minune de 3 zile/saptamani, dupa care renunti pentru inca 6 zile/luni, pentru ca te-ai chinuit, te-ai epuizat, nu mai poti si, evident, nu-ti mai place. Nu-ti da voie sa iti sperii corpul cu sesiuni intense, de 5 ori pe saptamana, pentru ca s-ar putea sa te puna el in cui pentru vreo 4 saptamani dupa aceea si asa nu vei rezolva nimic.

Care sunt cele mai recomandate ore ca sa invatam sa ne miscam si sa respiram corect?

Orele de pilates si tonifiere usoara sunt recomandate pentru inceput. Inveti cum sa respiri corect, postura corpului in timpul exercitiilor si nu numai si, in plus, incepe si corpul tau sa inteleaga ca va puneti impreuna pe treaba. Daca salteluta si orele statice nu sunt pe gustul tau, pentru ca te simti prea energica si pusa pe fapte mari, incearca si orele usoare de cardio, care nu te vor solicita atat de mult ca orele grele. Ai rabdare, fii perseverenta si vei ajunge si acolo.

Care sunt cele mai dese greseli pe care le vezi la cei care sunt incepatori, dar nu numai, intr-ale mersului la sala?

Elanul care se cam stinge daca vrei totul deodata. Excesul de sport este o problema pentru cei care sunt la inceput. Daca vii de 5 ori pe saptamana, tragi de tine cu tot felul de ore si apoi sari in frigider (ceea ce e si normal, cand supui corpul la soc) nu vei ajunge sa obtii nimic pe termen lung. Da-ti timp de acomodare, nu exagera nici cu cerintele, nici cu asteptarile si sigur ajungi la stilul ala de viata despre care tot auzi vorbindu-se, cu oameni care fac sportul ca pe o chestiune fireasca, fara sa le dea batai de cap si frustrari. Nu inseamna ca pleaca fluierand de la ore si totul e floare la ureche, dar isi gasesc echilibrul in cerinte, asteptari, practica si … frigider.

Asadar no yoyo gym. (rade)

Care sunt, in opinia ta, cele mai false invataminte in legatura cu sportul la sala, care-i pune pe oameni pe un drum gresit?

Sportul trebuie sa te chinuie, sa te biciuie,  sa te lesine, ca altfel nu ai muncit, ai fost degeaba. Asta e si o frica, in primul rand, care-i tine pe oameni acasa, iar mai apoi si o perceptie falsa a unora dintre noi. Nu e chiar asa! Sportul nu e un monstru care asteapta sa ne pedepseasca. Poate fi facut si cu drag, cu placere, fara chin. Usor nu e, dar sigur poate fi placut. Momentul cu decizia „ma duc azi la sala” nu vine neaparat la pachet cu un „offf, vai, aoleu”.

In functie de astepari si dorinte fiecare isi gaseste locul. Unele fete vor cardio intens, sa uite de toate, sa dea pumni stanga, dreapta, altele vor balet si gratie, unele greutati cat mai mari, altele nu vor sa le vada nici pe cele mici. Important e sa-ti placa, indiferent de zona in care alegi sa fii, sa mergi cu drag, inca o data si inca o data, pana devine reflex.

Care sunt cele mai dese probleme de sanatate cu care vin oamenii la sala si cum pot fi ele remediate?

Cele mai multe din probleme sunt legate de coloana. Multe ore petrecute pe scaun, postura nepotrivita pe un timp indelungat, lipsa miscarii conduc la astfel de probleme. Pilatesul, de exemplu, tonifiaza musculatura coloanei, imbunatateste postura si lucreaza muschii profunzi  ai abdomenului. Daca exista insa probleme majore, acestea pot fi remediate doar cu gimnastica medicala, in sesiuni 1/1.

Care sunt recomandarile tale pentru cei care vor sa inceapa sa mearga la sala?

Sa fie realisti, sa nu ceara totul de la ei dintr-o data, sa se imprietenesca usor cu sportul ca, mai apoi, sa ajunga sa-i fie prieten de nadejde. Daca ceri mult si astepti mult si foarte repede de la el, e posibil sa te dezamagesca si sa nu mai vrei sa fiti prieteni prea curand.